Bortförklaringar, en svensk klassiker


För de som arbetat med ”skolan” är det väl känt att ryggmärgsreflexen hos skolledare och lärare är att börja diskutera ”om siffrorna stämmer” istället för att göra något åt problemet. Så nu börjas det även med PISA-undersökningen vilket en artikel i DN lyfter fram.

Ett sådant monumentalt trams att de elever som har MVG säger sig avsiktligen inte svara på frågorna eller avsiktligt svara fel. Det är lika mycket strunt som när elever säger att ”jag har inte läst på något inför provet” för att gardera sig inför ett eventuellt misslyckande eller verka så otroligt smart om det gått bra.

När man sitter med ett prov framför sig så gör man det man kan och i detta fall finns vissa individer som inte kan så mycket, men trots det har MVG. Det är det tragiska.

Och att alla kollektivt i hela Sverige bestämt sig sedan år 2000 för att göra allt sämre resultat på alla PISA-prov är lika mycket struntsnack.

Lägg därtill att 20% av eleverna är underkända i minst ett ämne i grundskolan och att resultaten i nationella prov i exempelvis matematik blivit allt sämre sedan år 2000.

Nej kära skolledare och lärare, naturligtvis gäller det inte alla, ni gör inte det ni skall.

Och om ni dessutom inte kan motivera elever att prestera på ett PISA-prov, som inte kräver mer än att infinna sig och svara på frågor, så har vi ytterligare en anledning till att svenska elever blir allt sämre och lär sig allt mindre.

Vad gäller MVG-ungdomarnas påståenden att de alla egentligen kan mycket bättre men hellre satt tiden med PISA-provet och fyllde i fel svar eller inget alls för att visa att de bestämmer själva och för att protestera mot hur tungt det är att göra ett prov när man kan allt så bra, är lösningen enkel. Samla alla av DN identifierade ungdomar i ett rum och låt dem göra ett nytt PISA-prov, där förutsättningarna är enkla. Om du inte presterar i enlighet med ditt betyg från skolan så har du för högt betyg och det kommer offentliggöras. Och de som inte ställer upp i det nya PISA-provet förutsätts automatiskt bekräfta att deras PISA-resultat var korrekt och att de har fått för högt betyg i matematik, svenska och naturkunskap av sin skola.

Lämna en kommentar