Trenden för andel underkända i årskurs 9


Sakta men säkert rör sig andelen underkända nedåt både för de kommunala skolorna och friskolorna.

  • Är det ett tecken på hur mycket smartare Sveriges 15-åringar blir år för år?
  • Har de nationella proven blivit lite lättare år för år?
  • Ser vi en successiv förbättring i lärarnas förmåga att lära ut?

För dig som är på väg att ta fram linjalen för att mäta skillnaden år för år mellan kommunala skolor och friskolor, så gör inte det. Svaret finns under bilden.


Skillnaden mellan den blå och röda kurvan i bilden ovan är:
2013 – 4,6 poäng
2014 – 4,6 poäng
2015 – 5,1 poäng
2016 – 4,0 poäng
2017 – 5,4 poäng
2018 – 4,0 poäng

Och sett till 2018 mot 2013 är det en minskning i antalet underkända med 36%.

  • Eller beror förbättringen på att friskolornas dragkamp om eleverna leder till både, skall vi säga ”överseende” bedömning av elevernas svar, liksom högre betyg?

Det är trots allt elevernas egna lärare på skolan som rättar de nationella proven.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s