Bäst och sämst skola 2016

Sveriges tio bästa skolor 2016

Baserat på andelen underkända i svenska, matematik, engelska, kemi, fysik, biologi, historia, geografi, samhällskunskap och religionskunskap vid nationella prov i åk 9 har 72 skolor identifierats som gjort fem prov med noll underkända, varav de 10 främsta är följande.

Vi har två skolor på delad första plats, vilket är första gången det inträffat.

1. Carlssons skola (fristående) Stockholm – 18,3 i medelpoäng
1. Nya tidens montessoriskola Täby(fristående) Täby – 18,3 i medelpoäng
3. Stiftelsen BMSL (fristående) Lund – 17,9 i medelpoäng
4. Fredrikshovs slotts skola (fristående) Stockholm – 17,7 i medelpoäng
5. Montessoriskolan i Bjärred (fristående) Lomma – 17,5 i medelpoäng
5. Musikskolan lilla akademien (fristående) Stockholm – 17,5 i medelpoäng
5. Europaportens grundskola (fristående) Malmö – 17,5 i medelpoäng
8. Vittra Lambohov (fristående) Linköping – 17,4 i medelpoäng
9. Kungliga svenska balettskolan (kommunal) Stockholm – 17,2 i medelpoäng
10. Järna friskola(fristående) Södertälje – 17,1 i medelpoäng

Totalt 642 skolor nådde 0% underkända i nationella prov i åk 9, utan hänsyn till om det var 1 eller 5 ämnen som respektive skola genomförde.Värt att notera är att medelpoängen för de tio bästa 2016 ligger 2 poäng högre i snitt än för 2015 års tio bästa skolor.

Sverige fem sämsta skolor 2016

De fem som nått sämst sammanlagt resultat är

  1. Rinkebyskolan (kommunal) Stockholm – 49% underkända, 5,8 i medelpoäng
  2. Sunnadalskolan 7-9 (kommunal) Karlskrona – 45% underkända, 6,9 i medelpoäng
  3. Värner Rydénskolan 7-9 (kommunal) Malmö – 43% underkända, 6,8 i medelpoäng
  4. Sjumilaskolan F-9 (kommunal) Göteborg – 40% underkända, 7,5 i medelpoäng
  5. Kronan 7-9 (kommunal) Trollhättan – 40% underkända, 7,6 i medelpoäng

8 responses to “Bäst och sämst skola 2016

  1. Vill bara kommentera listan ovan. Jag medhåller om att Ann-Katrin Averstedt är en usel skolledare, men det betyder inte att själva Solbergaskolan är dålig (det står ju sämst skolor). På vilket sätt är skolan sämst? Vad grundar man den utnämningen på? Visst finns det problem som på de flesta andra skolor. Men det finns också duktiga lärare som trots alla svårigheter gör en fantastisk insats. Med rätt personer i ledningen så är jag övertygad om att samtliga brister kommer att kunna åtgärdas inom en inte oöverskådlig tid. Det finns även vilja och intresse hos oss föräldrar att hjälpa skolan att utvecklas. Det var därför vi ville få bort bromsklossen ”Anki”. Med rätt ledning så är jag övertygad om att vi föräldrarna kommer att lägga ner lika mycket arbete som man lagt ned på att få bort Anki, till att i stället hjälpa den nya ledningen lyckas. Frågan förblir därför obesvarad: på vilka grunder utnämner man Solbergaskolan till sämsta skolan?

    • Du har helt rätt! Vi har lite slarvigt buntat ihop skola och skolledning, vilket beror på att vi ännu inte lagt in de skolor som är sämst enligt SALSA. I Solbergaskolans fall har skolan inte riktigt nått upp till förväntningarna vad gäller andel elever som nått målen, men däremot har man presterat bättre vad avser genmsnittliga meritvärden. Så Solbergaskolan har utifrån negativ stämning i skolan som kommunicerats mot omvärlden gjort sig förtjänt av förstaplatsen på sämst skolledning. Men som skola går det rätt bra ändå. Vad vi gör nu är att förtydliga rubriceringen och rankar skolledningar för sig och skolor för sig!

  2. Jag är inte emot listor liknande denna, typ sämsta skolan osv. Måste man i och för sig bara ranka de sämsta, var är de goda förebilderna? Men som i alla mätningar är det naturligtvis viktigt att mäta på rätt sätt. När man t.ex. refererar till PISA bör man vara medveten om att man där mäter 15-åringarnas förmåga. Resultatet av en sådan studie är en massa kvantitativ data som statistikerna sedan kan presentera i en massa olika diagram. Min personliga uppfattning är att man troligtvis får en ganska kantig omvärldsbild om man enbart bygger upp den utifrån kvantitativa data. På samma sätt bör man i så fall också ranka olika skolor och deras prestationsförmåga. Därutöver bör man också ta hänsyn till den relativa utvecklingen, t.ex. att skolan gradvis presterar allt bättre. I absoluta mått, t.ex. jämfört med landets bästa skola är den naturligtvis fortfarande sämre. Men vad är vårt syfte med att mäta, vad vill vi uppnå? Jag är i alla fall av den meningen att mätning endast tjänar något syfte då man har något mål att styra mot, att enbart mäta för mätandets egen skull är bara slöseri av resurser. Då jag jobbar nära svensk tillverkningsindustri och under de senaste åren själv sett hur effektiva väl införda Toyota-metoder kan bli så kan jag bara konstatera att svenska myndigheters styrning av skola är på den nivå industriföretagen var på 50-talet. Att jobba med metoder som PISA får mig att tänka på 50-talets kvalitetskontroll i industrin. I dag pratar man inte längre om kontroll utan om styrning. Den intresserade rekommenderas att läsa om Juran och hans arbete i Japan under 50- och 60 –talet, det som har kommit att kallas det ”japanska undret”. Avslutningsvis är det inte bra resultat i PISA och liknande tester som utvecklar skolor. Det är människorna som verkar där, deras värderingar, visioner och förmåga att förändra som utvecklar.

    • Självklart finns det förebilder och vi väntar på att få veta vilka de är så att de kan tas med. Som du ser finns det tomma rader som väntar på att bli fyllda.

      Syftet med att uppmärksamma skolledningar på en sämstalista är att ge dig som förälder, elev och personal möjlighet att bli hörd när det vanliga vägarna brutit samman.

      Att mäta en bästa och sämsta skola är som du påpekar behäftat med svårigheter. Nu är de mått som överhuvudtaget finns över hela Sverige SALSA och Nationella prov. Även de har sina brister, men det får du ta upp med Skolverket. Så länge de finns ger de oss en fingervisning om var elever tillåts vara mest underkända, eller skolledningen inte presterar på toppnivå. Och enda anledningen att mäta är att använda det för att styra så att alla elever kan bli godkända. Det krävs inte hyperintelligens för att bli godkänd i svenska skolan. Istället handlar det om toppresterande lärare och skolledningar. Och om det inte finns kommer många elever att vara underkända och inte få den hjälp de behöver. Idag är upp till 70% av eleverna inte godkända i vissa skolor. Vi skall inom kort lägga upp dessa på sämstalistan.

  3. Pingback: Senaste rangordningen av bästa och sämta grundskolorna | 4 RIL

  4. Pingback: Sveriges bästa skolor 2016 | 4 RIL

  5. Pingback: En stiftelse bland Sveriges bästa och sämsta skolor 2016 | 4 RIL

  6. Pingback: En fantastiskt rolig nyhet | Järna friskola

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s