Faktaresistens inom svenska skolan – ett kort steg till mobbning


Det är nästan renande att ta del av artiklar om hur Skolverket enligt författarna ”trollade bort krav på faktakunskaper” och att lyssna på intervjun i SR med Skolverkets generaldirektör mellan 1991 och 1999, Ulf P Lundgren .

Plötsligt framstår motståndet vi mötte, när Mikael Flovén skapade mobilt lärande i Sverige och världen, förståeligt.

Mobilt lärande var baserat på tanken att repetition är basen för all kunskap och att det krävs faktakunskaper för att kunna gå vidare i lärandet och utvecklingen inom vilket område som helst.

Vi började med språk, dels för att det var spanskan som upphovsmannen Mikael Flovén upptäckte att han tappat då det inte fanns möjlighet att öva på spanskan då den inte fanns naturligt vare sig i den professionella eller privata miljön.

Att då ha en virtuell lärare som anpassade lärandet till varje persons nivå och ambition var visionen, kombinerat med att den virtuella läraren skulle finnas tillgänglig hela tiden och kunna nyttja tid som annars inte användes till något speciellt, som transporter och håltimmar.

Läs gärna hela historien om mobilt lärande, m-learning och mobile learning som den beskrivits av Mikael Flovén.

Så här i efterhand och med framförd fakta om hur det Pedagogiska ideologiska etablissemanget (PIE) slagit sina klor i svenska skolan sedan åtminstone 90-talet med bas i Skolverket, lärarutbildningen och därmed även i själva skolan, är det inte underligt att trots de stora framgångarna försöken med mobilt lärande i ett antal grundskolor i början av 2000-talet, att motståndet hos många lärare var så stort.

De opponerade sig mot denna typ av lärande, faktakunskaper som ord, uttryck, grammatik och att nöta in kunskaper genom att den virtuella läraren ställde frågor till eleven om sådant denne inte behärskade.

Visst fanns det lärare som var positivt inställda och som var de drivande och medverkande i att använda tjänsten, liksom även skolledare, annars hade det aldrig gått att genomföra försöken, men bland de andra som fanns runt omkring var skepsisen stor och de negativa kommentarerna många. Alla slags problem och tvivel såddes även när mobiltelefoner tillhandahölls gratis åt alla elever som inte hade en telefon, när den virtuella läraren användes utanför skoltid och med ifrågasättande av den vetenskapliga grunden för tjänsten.

Men nu står det klart att det var hela det pedagogiska ideologiska etablissemanget som mobiliserades eftersom det gick på tvärs med vad de själva förespråkade. Inte för att hjälpa eleverna att lära sig, eller för den delen att bibehålla kunskaperna som förvärvats, vilket var Mikael Flovéns själviska målsättning för egen del med mobilt lärande.

Och att det kan kosta på att vända sig mot pedagogiska ideologiska etablissemanget kan du ta del av i denna intervju av SR med professorn Jonas Linderoth som skrev boken ”Lärarens återkomst”.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s