Varför premierar SvD skolor som underminerar svenska språket?


Engelska skolans grundare Barbara Bergström fick pris av SvD för 2018 års affärsbragd.

Låt oss bortse från de förtjänster som torde gå att räkna upp om inte i alla men säkerligen flera skolor i koncernen Engelska skolan.

Vad innebär det egentligen för eleverna att bli undervisade på engelska i Sverige.

Ja, inte i engelska utan på engelska.

Skolverket har publicerat en rapport i ämnet som du kan ladda ner och läsa här.

Tydligen utvecklas engelskan blygsamt bättre än de som inte undervisas på engelska.

Men det oroande är att elevernas svenska sägs vara sämre eller lika som de som undervisas på svenska.

”Forskarna fann att ESU-elevernas engelska utvecklades bättre än kontroll-klasserna i vissa avseenden, men inte i andra. Denna relativt blygsamma utveckling av engelskan – i förhållande till vad många aktörer förväntar sig – är i linje med tidigare undersökningar av engelskspråkig undervisning i Sverige.3 ESU-klassernas utveckling i svenska var samtidigt i vissa avseenden sämre än kontrollklassernas, men lika i andra. I denna del skiljde sig resultaten mellan de tre skolor som undersöktes.”

Och eftersom jämförelsen görs med samma elevkategorier har den felkällan eliminerats.

”Eleverna på utbildningar med engelskspråkiga inslag är statistiskt sett en grupp med gynnsamma förutsättningar för goda studieresultat. Det är en större andel kvinnor och en mycket större andel barn till högutbildade föräldrar, jämfört med både riket och med de program som är vanligast att ha ESU på.

ESU-eleverna har klart högre grundskolebetyg med sig när de börjar på gymnasiet, både i ämnet engelska och i genomsnittet för alla ämnen. Också jämfört med motsvarande grupp sett till bakgrunden har ESU-eleverna högre grundskolebetyg från grundskolan. Exempelvis har den mindre andel pojkar som kommer in på utbildningar med engelskspråkiga inslag, högre grundskolebetyg än andra pojkar. Några av ESU-skolorna hör till de skolor i Stockholm som har bland de allra högsta antagningspoängen till gymnasiet.”

Och som SvD själva sammanfattar rapporten:

”Motsvarande ordförråd undersöktes: betydelse, dock, i överensstämmelse med, likväl, medföra, redogöra för med flera. Elever med riktigt mycket undervisning på engelska skrev sämre i slutet än i början av gymnasiet. Elever med högst 50 procent undervisning på engelska hade samma stigande kurva som kontrollgruppen.

Samma sak för rena språkfel i svenskuppsatserna. De minskade hos elever med undervisning på svenska eller med begränsad undervisning på engelska, men ökade hos dem med nästan allt på engelska.

De engelskundervisade gymnasisterna klarar alltså inte att utveckla en avancerad svenska. Engelskan utvecklas visserligen, men inte så mycket som man kunde förvänta sig.”

SvD ger alltså pris till en person som verkar för att försämra svenska språket hos sina elever.

Det är inte utan att värdet av den utmärkelsen tycks vara lika högt som trovärdigheten hos Svenska Akademien år 2018.

Om detta resultat består är det dags för Sverige att stänga igen de engelskspråkiga skolorna.

Istället behöver självklart Sverige satsa på det egna språket, svenskan, i alla årskurser.

Och risken är att SvD:s pris för årets affärsbragd likt priset årets svensk glöms bort.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s