Stäng de religiösa skolorna


Det har blossat upp en debatt om konfessionella skolor, eller i folkmun religiösa skolor.

Nu senast ondgör sig Sven Magnusson vice ordförande för Kristna Friskolerådet, tänk att det ens finns en sådan sammanslutning, över att kristna skolor dras med av kammen när muslimska skolor givits tillstånd till könsuppdelade lektioner.

Han har naturligtvis rätt i att det inte är korrekt att likställa konfessionella skolor som inte driver könsuppdelade lektioner, med de konfessionella som bedriver identitetspolitik.

Att Skolinspektionen ger tillstånd till identitetspolitik i svenska skolor är självklart horribelt och rimmar på intet sätt med synen på människor lika värde, jämlikhet och likhet inför lagen. Nästa steg i den trappan torde vara olika betygsskalor liksom undervisningens innehåll för att skydda det ena eller andra könet, läs flickorna för det är de som historiskt och i exempelvis extrema uttolkningar av valfria religioner är de som begränsas i sin möjlighet att utvecklas.

Men det finns anledning att stanna upp och fundera på varför religiösa friskolor överhuvudtaget tillåts i Sverige, ett land som avskilt den kristna kyrkan från statsmakten och sekulariserat landet till den grad att kristendomen inte längre är statsreligion, utan den enskildes ensak.

Det reser några jobbiga frågor.

  1. Varför skall staten som ickereligiös finansiera religioners spridning med skattepengar som med tanke på hur troendet ser ut i Sverige kommer från icke troende?
  2. Vad får en uppdelning av människor i religiös åskådning för effekter på de unga som går i skolan vad gäller tolerans och accepterande av de som inte hyser samma värme för just den religion som den skola de unga går i?

Den som funderar en stund borde komma fram till att vitsen med den svenska skolan är förutom att skapa en förståelse för hur samhället fungerar och ge kunskaper som bas för att vidareutbilda sig inom olika områden och yrken, att skapa en samhörighet och en fungerande samhällsindivid som fungerar med andra människor och som inte klassificerar de utifrån hudfärg, kön, längd, sexuell läggning, uppväxt eller annan variabel som kan utgöra grund för att skapa vi och dem.

Självklart kan inte det tillåtas skolor som har en uppdelning av elever eller vilka som överhuvudtaget bereds plats utifrån sådana parametrar.

Slutsatsen är därmed att inte heller religiös övertygelse hos föräldrarna eller ungdomen skall tillåtas som grund för en skola då det motverkar en gemenskap och samhörighet i vårt samhälle.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s