Dags att insourca skolans kärnverksamhet


Det intressant med försöket i Utah är att den offentliga myndigheten förstod att de inte skall outsourca kärnverksamheten, d.v.s. utbildning av de elever som de har förmåga att ta hand om och utbilda på ett nöjaktigt eller mycket bra sätt, utan de som den offentliga skolan inte klarade av d.v.s. det som uppenbarligen inte var kärnverksamheten eller åtminstone där kompetensen saknades alternativt viljan och drivkraften hos den egna personalen.

Denna lösning är helt omvänd mot hur det privata tillåtits komma in i den offentliga skolan i Sverige.

I Sverige outsourcas kärnverksamheten dessutom till alldeles för hög ersättning medan de elever som verkligen behöver hjälp i många fall lämnas därhän eller inte är önskekunden för de privata skolorna eftersom det drar kostnader.

Utahs försök rimmar väl med de idéer som lagts fram här på 4RIL med att beräkna en korrekt ersättning för respektive typ av elev och på det sättet svälta ut intresset för att inte göra något bra för Sveriges elever och skola och istället fokusera på att ersätta de skolor som arbetar med de elever som behöver professionellt stöd för att att lyfta sig och komma in i åtminstone godkäntfåran.

Som sagts skall endast stiftelser tillåtas för privat skolverksamhet om nu Sverige överhuvudtaget skall ha privat skola.

Och för att hjälpa elever som man gjort i Utah skulle en rent privat lösning kunna vara ett alternativ med prestationsbaserad ersättning. Det blir troligen billigare och med bättre resultat för det offentliga och eftersom det privata alternativet då gör mätbar nytta är en hög ersättning med någon slags förutbestämd vinstmultipel helt försvarbar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s