Resultaten i Samhällskunskap och Historia lika illa som i Matematik och Fysik


Ytterligare två ämnen utmärker sig vid de nationella proven. Dels Samhällskunskap som utvecklas lika illa som Matematik och Fysik och dels Historia som har lika dåliga resultat som Matematik.

Nu omfattar tidserien endast tre år men sett till övriga ämnen är resultaten oroväckande, inte bara för att trenden eller nivåerna för andelen underkända pekar åt fel håll, utan för att Samhällskunskap och Historia är två fundamentala ämnen för att eleven skall förstå sin omgivning och sig själv i den.

Samhällskunskap NP åk 9

Med ungdomar som allt mindre förstår nuet och hur samhället fungerar tillika inte förstår att dagens samhällskunskap blir morgondagens historia, finns stora risker med hur de kommer att agera och se på sig själva och sin omgivning de kommande åren när de växer upp och blir vuxna.

Historia NP åk 9

Nu är dessa ämnen inget som PISA mäter och kan därför inte sättas i en internationell jämförelse, men det bör väcka många tankar och funderingar hos lärare, skolledare och politiker när resultaten är lika illa som i Matematik och Fysik.

En annan reflektion samma grupper borde ställa sig är hur det kommer sig att friskolorna uppvisar samma trend och dåliga resultat, endast på en lägre nivå. Det är mycket lätt att med detta som grund ställa upp hypotesen att friskolorna inte har tillfört något som helst till lärandet i Sverige.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s