Matematikresultaten fortsätter att försämras


I vår fördjupade analys av resultaten från nationella proven 2015 har turen kommit till respektive ämne.

Prov kan göras i Svenska, Engelska, Matematik, Fysik, Kemi, Biologi, Samhällskunskap, Religionskunskap, Historia och Geografi.

Inga skolor gör alla ämnesprov och flera gör endast ett fåtal.

Men med det sagt kastar vi oss över resultaten från 2013, 2014 och 2015 för att se hur det skiljer sig för respektive ämne och då specifikt Matematik och Fysik som är närbesläktade.

Som bilden nedan visar för ämnet Matematik har en kontinuerlig försämring skett över tiden både för kommunala skolor och friskolor.

Matematik NP åk 9

Det bådar inte gott för framtida internationella jämförelser som exempelvis PISA som gjordes 2015 och som kommer att  presenteras hösten 2016, även om huvudfokus för den studien var naturvetenskap.

Ett skäl är resultaten i Fysik som pekar på en liknande utveckling.

Fysik NP åk 9

Nu ingår även Biologi och Kemi i naturvetenskap och de ämnena har utvecklats i motsatt riktning, även om andelen underkända trots det är relativt hög med 7% underkända för kommunala skolor och 3% för de fristående i Biologi och motsvarande resultat för Kemi är 6% respektive 2%.

Matematik och Fysik visar alltså på en väsentlig försämring över tid för både kommunala skolor och friskolor.

Friskolorna kan alltså ej påvisa en bättre pedagogik än de kommunala när det gäller att komma tillrätta med andelen underkända elever i dessa ämnen.

Vi kommer i nästa inlägg beskriva en liknande trend för Samhällskunskap och Historia.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s