Elever som surfar mycket får sämre resultat i skolan


Slutsatsen hos Lärarfacken när PISA-resultaten för elevers användning av IT i skolan redovisas är som vanligt ”vidareutbildning av lärarna”, det säger t.ex. Maria Weståker är chef för undervisningsstödsenheten på Skolverket. Vad skall hon annars säga eftersom det är vad hon har som uppgift i livet.

Även Eva Lundgren, projektledare på Skolverket, lyfter fram lärarnas önskemål om vidareutbildning när hon säger att: ”… det saknas kunskap om hur IT ska användas på rätt sätt i undervisningen. Det bekräftas av svenska studier, till exempel Skolverkets egen från 2013, som visar att svenska lärare själva efterfrågar dessa kunskaper.”

Men herre Gud kanske du frågar dig.

När skall fokus ligga på att utbilda eleverna istället?

Men jag kan bekräfta att i skolans värld är det väsentliga för huvuddelen av lärare och personal att själva bli utbildade, inte att lära ut till eleverna.

Och nu skall det dras igång ett projekt för att ”utforska hur man skapar bästa möjliga digitala inlärningsmiljö”, som Åke Grönlund, professor i Informatik på handelshögskolan vid Örebro universitet, uttrycker det.

Det är intressant att så lite intresse fanns för detta när mobilt lärande testades för första gången när 2000-talet hade börjat.

För dig som vill fördjupa dig i en bildpresentation från OECD och inte bara ta del av populärpressens grunda artiklar, hänvisas till denna sida.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s