Var finns empirin som utgjorde grunden för lärarlegitimationen?


Nu när skolan börjat är det dags för lärarfacken att köra son återkommande krisvals i media.

Och självklart hänger Sveriges journalistkår, de som vare sig gräver eller tänker utan bara är legitimerade journalister, på och skapar krigsrubriker och återigen handlar det om den kommande bristen på lärare.

Nej, Sveriges problem är inte bristen på lärare utan bristen på bra lärare. Tyvärr finns det inget som empiriskt visar att en lärarutbildning de senaste åren innebär en kvalitetsstämpel, tvärtom finns oroväckande samband på det omvända.

Vi återkommer med vår egen studie om relationen resultat på nationella prov i årskurs 9 och andelen lärare med lärarlegitimation.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s