Filmade möten mellan elev och lärare avslöjar varför betygen är för höga


Även om det för fler än mig säkerligen inte känns som att Ilona Rinnes avhandling är nyskapande till sitt innehåll, är det ändå bra för att fräscha upp och komplettera tyckande med fakta om hur betygssättningen går till i praktiken.

Hon konkluderar att relationen mellan eleven och läraren påverkar betygen, att det inte bara är elevens kunskaper som vägs in i betyget och att den ökade konkurrensen med friskolornas intåg också påverkar.

Ilona har filmat samtal mellan elev och lärare vilket visar att omdömen som ”hon har kämpat”, ”vill inte göra eleven ledsen” och ”intresserad” spelar en stor roll i betygsättningen.

Att Sverige inte har någon extern kontroll av en lärares betygsättning eller rättning av prov menar Ilona är en orsak. Hon nämner Skolverkets omrättning av nationella prov som gav en sänkning av betyget för hälften av eleverna relativt vad den ordinarie läraren kommit fram till i sin rättning och betygsättning.

Det visar på behovet av oberoende rättning av nationella prov och att resultat av nationella prov bör vara nivåsättande för vilka betyg en skola, klass och elev får dela ut. Det skulle kännas som en återgång till gamla tiders centrala prov med normalfördelningskurva, men om inte dagens lärare har kompetens att skilja på sak och person i rättning och betygsättning, är det som Ilona Rinne skriver ett hot mot rättssäkerheten.

Samtidigt är de exempel som Ilona ger på hur elever skyller ifrån sig på läraren för ett dåligt betyg än eleven väntade sig, symptomatiskt för samhällets minskande ansvarstagande och lustigt nog går det hand i hand med jagsamhällets utbredning.

Hur tror man då att daglig och löpande återkoppling till eleverna redan som små skall fungera när så många lärare inte vågar vara ärliga och stå rakryggade när de sätter betyg?

Ett viktigt och kunskapshöjande inlägg, som jag inte förväntar mig att någon politiker eller beslutsfattare bryr sig om, som vanligt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s