Alliansen pekar på allt utom skolans ansvar


I dagens DN säger Christer Nylander, Folkpartiets skolpolitiska talesperson:

– Med betyg blir det ett helt annat kunskapsfokus i skolan. Dessutom ger det en tydlig signal hem till föräldrarna.

Frågan är vad Alliansen vill uppnå med betyg i årskurs 4?

Varför skall den tydliga signalen hem till föräldrarna komma först i årskurs 4?

Borde den inte komma i årskurs 1, eller kanske redan höstterminen i årskurs 1 eller rent av i förskoleklassen?

Samma resonemang kan föras med Christer Nylanders tal om kunskapsfokus.

Varför vänta till årskurs 4 på kunskapsfokus?

Nej, förutom att Alliansen tillsammans med sina vänsterkollegor i Riksdagen mer tycks förlita sig på astrologi, eller vilken ideologisk åskådning som nu gäller inom respektive parti, än vetenskap som inte ger betyg någon som helst värde för att öka prestationen hos eleverna, har man inte förstått syftet med betyg, att sortera inför nästa nivå.

Sorteringen behövs för att det inte finns plats för alla på exempelvis gymnasiets inriktningar eller Universitetets inriktningar. I en del länder tar man in alla som vill till exempelvis läkarlinjen och har en stor tentamen efter ett år där ett streck dras efter ett visst antal elever. De som är ovanför fortsätter och de under får sluta. Det är ett kunskapsfokus och andra sätt att göra urval är lämplighetstester som kompletterar kunskap.

Nej, Alliansen och Christer Nylander har gått vilse. Om det är kunskapsfokus och tydliga signaler hem som eftersträvas i efterhand skall alla prov- och förhörsresultat meddelas hem löpande så att eleven vet om den är underkänd, utvecklas i en positiv riktning eller godkänd.

Men felet i Alliansens resonemang är att de tycks tro att de dåliga resultaten endast beror på eleverna och deras föräldrar. Inte heller Alliansen fattar att det är skolans fel och ytterst Riksdagens fel eftersom de styr fel och ger fel signaler till lärare och rektorer.

Skall vetenskap och förnuft aldrig nå till Riksdagen?

3 svar till “Alliansen pekar på allt utom skolans ansvar

  1. Både eleverna och föräldrarna spelar så klart en roll i sammanhanget. Men det var väl knappast det du menade, att de inte har något ansvar på sin sida för utbildningsresultaten?

    • Självklart spelar elevens insats och inställning likväl som föräldrarnas dito roll, men du har rätt i att det inte var det jag menade. Det jag vill lyfta fram och är trött på är att väldigt få, om någon, i den offentliga debatten pekar på skolan med dess politiker, rektorer och lärare. Vilket då återigen visas i att media, i detta fall DN, lyfter in okunniga inlägg i den matta av åsikter som hela tiden pekar på eleven och föräldrarna. I princip alla förslag som har kommit från valfri sida och färg talar om detta, inga om vad som behöver göras med arbetssätt, syfte och ledning av skolan för att få ut något vettigt. Förutom undertecknad då naturligtvis…den enda ön av ljus i detta mörker av okunskap och illvilja… 🙂

  2. Så länge skolornas ekonomi är frikopplad från utbildnings-/inlärningsresultaten, så… Men det visste vi ju.

    ”Förbanna inte mörkret – tänd ett ljus!” 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s