Varför får Jan Björklunds faktafel utrymme i SVT?


Egentligen skall denna blogg handla om skolan i sig, vad som fungerar och inte fungerar, dess orsaker och vad som behöver göras, baserat på fakta.

Men det tycks finnas anledning att sträcka ut området att bevaka till samhället där skolan verkar för att lyfta fram avskräckande exempel på vad resultatet blir när skolan producerar elever som inte förstår samhället eller ställer sig frågan varför en person säger det den gör.

Ett bra exempel är Jan Björklund, tidigare utbildningsminister, som enligt dagens DN uttalade sig om vindkraftverk och hur det blåser över året i SVTs Aktuellt på måndagskvällen, d.v.s. i går kväll.

Där säger Jan Björklund att vindkraften otillräcklig som energikälla eftersom det blåser mindre på vintern än på sommaren.

Men när DN frågar Energimyndigheten och dess chef för vindenheten Lars Andersson, är det precis tvärtom vilket bilden nedan visar.

vindkraftWEBB

Nu har jag inte kontrollerat de fakta som Energimyndigheten pekar på men om vi antager att de inte far med osanning utan att det är korrekt bör en svensk medborgare och inte minst elever i skolan fundera på hur deras kunskaper om källkritik fungerar.

Det finns två möjligheter när det gäller en persons ignorerande av fakta

  1. Personen i fråga är dum i huvudet.
  2. Personen i fråga har en annan agenda, d.v.s. är oärlig och bortser eller förvränger fakta som hotar personens personliga intressen.

Vad gäller Jan Björklund tror jag inte att punkt ett är den relevanta eftersom han visat på förmåga att tänka och resonera i tidigare sammanhang.

Det gör att punkt två är det som återstår och det blir styrkt av att Jan Björklund i programmet samtidigt opponerar sig mot subventionering av vindkraftverk och talar sig varm för kärnkraft.

Den avancerade läsaren ställer sig naturligtvis vad Jan Björklund har för intresse av att förespråka kärnkraft och kan då som följdfråga undra varför inte DN själva tar upp detta och gräver djupare i vilka kontakter Jan Björklund har med kärnkraftsindustrin

Men det är en annan fråga som rör mediebolagens ägarstruktur och journalisters relationer till kärnkraftsindustrin, som vi inte berör i detta inlägg.

Den stora frågan relatera till skolan är hur stor andel av lärarna i Samhällskunskap som för detta resonemang med sina elever för att fostra tänkande individer.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s