Till vilken nytta?


Sveriges kommuner och landsting skriver på DN debatt att lärarna generellt har haft en mycket god löneutveckling se senaste tre åren.

Till vilken nytta kan man fråga sig?

Åtminstone på kort sikt fortsätter de generellt dåliga resultaten för elevernas lärande.

Att det är viktigt att attrahera kompetenta lärare, människor som både har viljan och förmågan att lära eleverna sitt ämnesområde, det är det nog få som inte stryker under på.

Då behövs naturligtvis en bättre lön relativt alternativa karriärmöjligheter.

Men den av många erkänt usla kvaliteten på lärarutbildningen kvarstår runt om i landet. Fortsatt trillar det ut personer som för det första inte borde ha kommit in på lärarutbildningen, för det andra inte lär sig det de behöver kunna för att vara en kompetent lärare och för det tredje får examen trots att de inte är tillräckligt kompetenta eller har lärt sig rätt saker.

Varför skall dessa personer få en relativt högre lön? Det handlar om 12,3 miljarder av de gemensamma skattepengarna under tre år och därmed cirka 4 miljarder mer årligen i all oändlighet.

Varför beskriver Sveriges kommuner och landsting inte hur Sveriges kommuner skall sätta stopp för de underpresterande lärarna? Det är en helt nödvändig åtgärd samtidigt med att rätt lärare får högre lön. Vad säger Folkpartiet och Socialdemokraterna om det?

Och ovanpå detta utses s.k. förstelärare som i snitt direkt får 5 000 kr mer per månad, utan att de visat sig särskilt kompetenta i att lära elever, d.v.s. når noll underkända i årskurs 9. Ytterligare 1,7 miljarder årligen!

Det är bara att hoppas att bakom de siffror som presenterades av Sveriges kommuner och landsting, döljer sig en rejäl ojämlik men rättvis lönespridning, att de som får högre lön endast är de lärare som toppresterar, d.v.s. inte har elever som är underkända.

Förhoppningsvis är det även de lärare som har krävande ämnen och där det kräver en ordentlig insats för att lyfta eleverna, som får en ytterligare högre ersättning.

Annars är miljarderna helt meningslöst bortslösade.

Redan i dag styrs skolans resurser utan fokus på resultat och utan stöd till de elever som behöver det, vilket du som läsare kan läsa mer om i denna explorativa studie.

Och som om det inte räckte med kravmaskiner utan att leverera så måste naturligtvis lärarnas intresseorganisation kräva ännu mer på DN debatt. Tänk den dagen Eva-Lis Sirén andades ett enda ord om något för elevens bästa, som inte samtidigt direkt relateras till vad lärare skall ha för att göra något bra för elever.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s