Fårskocken bräker vidare men var är vargen?


Nu har de som under flera år misslyckats med att göra något åt situationen i skolan, eller kanske rättare sagt de som avsiktligen tagit beslut som styrt skolan i den riktning vi idag befinner oss börjat berätta hur skolan skall ta sig upp på fast mark igen.

Hur trovärdiga är Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet i denna fråga?

De får ta plats i DN på debattsidan med en samhällsekonomisk beräkning om hur lönsamt det är att höja lönen för lärarna med i snitt 10 000 kr per månad.

Beräkningen är beställd av Miljöpartiet som vill regera tillsammans med Socialdemokraterna om de vinner valet i höst. Socialdemokraterna som inte tycks ha mycket till övers för fakta och forskning eftersom deras stora paroll är att minska antalet elever per lärare. Det trots att forskning hitintills visar att det har en i princip obetydlig effekt på lärandet.

Att det är val ses även på valaffischer från exempelvis Folkpartiet som varit med och styrt skolan under åtta år. Ingenstans visar de hur dagens lärarutbildning skall styras upp för att rätt personer kommer in, de får lära sig pedagogik som empiriskt bevisats fungera och inte kommer ut som godkända utan praktik i skolor och med höga krav på ämneskunskap som bevisats vid tentamen?

Hur skall dessa aktörer kunna lyckas med den historiken och ovilja att lära om och lära nytt?

För att skolan skall börja en förändringsresa behöver de som alla organisationer börja med att rensa uppifrån. Eftersom politiker oftast tycks vara okunniga och med begränsad förmåga att förstå fakta och empiri, liksom har liten erfarenhet av praktiskt arbete bör de hålla sig långt ifrån de konkreta åtgärderna och inte komma med förändringsförslag på mikronivå.

Det räcker om de förstår att de skall sätta ett enda mål, noll underkända elever i årskurs nio, och ha givit i uppdrag åt en statlig myndighet att tvångsförvalta en kommuns skolor när inte målen nås inom två år eller kan visa på kraftigt förbättrad trend inom ett år, för att det skall bli snurr i skolan.

Åtgärder i skolan för att nå framgång

Det är endast där politikerna skall lägga kraft eftersom dagens skollag inte är tydlig med ett konkret mål och heller inte har några tvångsåtgärder att sätta in som gör att det blir fart på kommunerna.

Naturligtvis kommer rektorer, lärare och förvaltningarnas personal att väldigt snabbt börja fokusera på rätt saker när de förstår att deras arbete kan försvinna, att de kan omplaceras långt från skolan om de inte lyckas.

Endast när begreppet konsekvens införs kommer något att hända i skolan och det avser alla nivåer. Det finns helt enkelt ingen varg som gör processen kort med vissa får.

Utöver detta måste politikerna göra något åt lärarutbildningen, men det kommer vi att ta upp i en separat artikel.

2 svar till “Fårskocken bräker vidare men var är vargen?

  1. Ping: Moderaterna stödjer våra förslag att styra skolan | 4 RIL

  2. Ping: Moderaterna kopierar Mikael Flovén | 4 RIL

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s