Professor Mats Alvesson stödjer Mikael Flovén


Det är med glädje vi för första gången kan se en professor börja prata konkreta åtgärder och med fokus på rätt saker, d.v.s. resultat!

Man kan nästan tro att Mats Alvesson läst rapporten ”Det som inte mäts finns inte” eller tagit del av resursanvändningsrapporterna som Mikael Flovén skrivit och den analysmodel av skolan som används i dessa.

Naturligtvis har professorn rätt.

Rektor måste börja tänka nytt i hur lärarna skall användas mest optimalt för elevens bästa. Men problemet kommer snart höras som svar från facket att det inte alls går för sig. Lärarnas fackföreningar har alltid visat sin sämsta sida när det gäller att åstadkomma konkreta förändringar. Istället för att vara elevtillvänd är rektor personaltillvänd och facket skriker efter mindre arbete och mer lön, utan någon prestationshöjning i form av resultat för eleverna.

Även om Mikael Flovén skrivit otaliga artiklar om detta under flera år t.ex. i Aftonbladet 2006 så har det varit en ensam vandring.

Det enda som saknas från professor Mats Alvesson är att lyfta upp skolpengen, men det är förhoppningsvis ett ämne som han och andra snart kompletterar med. I resursanvändningsanalyser och i artiklar för att berätta om det har Mikael Flovén gång på gång poängterat att all diskussion om vinster i skolan snabbt skulle upphöra om rätt beräkning av skolpengen gjordes. Då skulle nämligen friskolorna i stort få betydligt lägre ersättning eftersom de har en elevkategori som är lättast att hantera för en skola.

Ett exempel är Stockholms stad som om resultaten från analyser av grundskolor appliceras på Stockholm skulle innebära att 900 miljoner kronor för mycket betalas ut till friskolorna.

Men låt oss glädjas åt att DN debatt idag den 8/5 2014 tagit in den artikel som Mikael Flovén under försökt få in under flera år, men eftersom Mikael Flovén inte är professor eller politiker utan endast är managementkonsult med expertkunskap om skolan har det inte låtit sig göras utan endast sträckt sig till en replik i DN debatt den 4/4 2014.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s