Är det bara slumpen?


Vad händer när andelen lärare med olika lärarutbildning jämförs med hur eleverna presterar?

Det är naturligtvis inte något revolutionerande med att säga att lärarna har betydelse för eleverna resultat, men eftersom det går att klassificera elever går det med lärare också.

En lämplig indelning skulle kunna vara de som utbildat sig vid olika tillfällen, specifikt efter att en reform gjorts som förändrat lärarutbildningen i grunden.

Då har vi reformen 1985 som genomfördes i praktiken fr.o.m. 1988 (men vi anger 1985 fortsättningsvis) och den senaste som skedde 2001 som lämpliga indelningsgrunder av lärare. Och så en tredje grupp som är de som utbildade sig till lärare före 1985. Det finns naturligtvis flera men de blir allt färre med tiden de pensionerar sig.

Från år 2000 fram till idag kan vi åskådliggöra andelen lärare med respektive lärarutbildning enligt bilden nedan. Den blå ytan är den äldre skolan med lärarutbildning före 1985, den röda ytan representerar de som utbildade sig från 1985 och fram t.o.m. 2001 medan den gröna är lärare fr.o.m. 2001.

PISA och lärarutbildning

Helt naturligt minskar den blå ytan över tid och de övriga tar över successivt.

Som av en händelse har svenska elevers resultat i matematik vid PISA-jämförelse lagts in i samma bild. Den svarta kurvan som sammanbinder de olika mätresultaten från 2000 till senast 2012 visar en oroväckande samvariation med den blå ytan, förutom 2012 då den t.o.m. faller rejält nedanför.

Är det bara slumpen eller finns det ett samband?

Om det är så att de nya lärare som utexaminerats med reformerade lärarutbildningar efter 1985 generellt sett presterar sämre än de föregående är frågan vad det innebär för Sverige framgent och vad som går att göra på kort och lång sikt för att vända trenden?

5 svar till “Är det bara slumpen?

  1. Ping: Även DN stjäl för att påstå att de kommit på något nytt | 4 RIL

  2. Ping: Dags att skälla vid rätt träd | 4 RIL

  3. Ping: Till vilken nytta? | 4 RIL

  4. Ping: Finland inget föredöme | 4 RIL

  5. Ping: Var finns empirin som utgjorde grunden för lärarlegitimationen? | 4 RIL

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s