I dagens DN redovisas att främst större kommuner söker och erhåller bidrag för att förbättra skolorna.
Frågan som bör ställas är vad som är en förbättring?
Om vi t.ex. jämför med hur bra en kommun når andelen underkända elever, eller minskar andelen underkända från åk 3 till åk 9 kan det ge en intressant bild.
Tag rapporten ”Det som inte mäts finns inte” och jämför med Skolverkets lista på de kommuner som sökt bidrag.
Ser vi någon korrelation?
Jag kan snabbt notera att t.ex. Ydre och Munkfors placerar sig lågt på Skolverkets lista men högt på förmågan att minska andelen underkända och nå jämförelsevis en låg andel underkända.
De små kommunerna Ydre och Munkfors har alltså förmågan att minska andelen underkända och även nå hyfsat låg andel underkända trots att de inte tar del av stödmiljonerna.
Tvärtom med flera stora kommuner.
Det säger en hel del om ineffektivitet i stödmiljarder!