Siffrorna talar sitt tydliga språk


I de siffror som Skolverket tillhandahåller kan en tydlig trend skönjas. Eleverna i årskurs 9 presterar allt sämre i nationella prov i matematik.

Andel godkända vi NP i matematik

Den plötsliga uppgången 2013 kan tänkas bero på att betygssystemet ändrades 2011/2012 men började gälla för åk9 i hela landet först 2013. Det blir än mer troligt eftersom det verkar mindre troligt att eleverna år 2013 skulle vara så mycket bättre än vad resultatet i PISA-undersökningen visade när det presenterades förra året och skapade stora rubriker.

Till råga på allt ökar samtidigt det totala meritvärdet både hos de kommunala skolorna och friskolorna över tid.

Friskolor matematik och meritvärde Kommunala skolor matematik och meritvärde

Vid indexering av resultatet vid nationella prov i matematik i åk 9 och meritvärdet för alla ämnen, ses att gapet blir allt större både hos friskolor och de kommunala skolorna. Och anledningen beror inte på att resultaten ökar i andra ämnen som svenska och engelska, de är i princip desamma över tid, utan det totala meritvärdet lyfter liksom av sig själv utan någon förankring i verkligheten.

Det fria skolvalets effekt på inflation i meritvärde ligger nära till hands som en trovärdig hypotes. Meritvärdet baseras på lärarnas satta betyg, inte elevernas faktiska kunskaper eller förmåga, utan påverkas av faktorer som lärarens vilja att vara snäll och rektors krav på att vara en skola som kan attrahera elever.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s