Forskare stödjer Mikael Flovén


Nu hamrar man på i matematikanalysen. Svenska gymnasieelever har ingen grundläggande förståelse för matematikens baskunskap som skall vara grundlagd redan i mellanstadiet.

I en debattartikeln i DN kritiseras de satsningar som gjorts. Där lyfts även fram de slutsatser som Mikael Flovén presenterade i sin rapport från februari i år ”Det som inte mäts finns inte”.

  • Klasstorlek är irrelevant
  • Betyg är irrelevant, vad som är relevant är att objektivt identifiera behov av stöd
  • Matematiklärare är särskilt underpresterande
  • Särskild professionalitet i att undervisa i grundläggande matematik är väsentligt
  • Lärarens förmåga att prestera är det väsentliga

Och forskarna frågar sig hur det är möjligt att elever går år efter år utan lärarna reagerar på att eleven saknar grundläggande matematikkunskaper.

Svaret är som Mikael Flovén visar i sin studie att det mäts inte objektivt utan baseras på lärarnas bedömning. Och det finns heller inget mål om noll procent underkända elever för vare sig matematik eller alla ämnen.

Vågar någon annan säga att en stor del av matematiklärarna inte är matematiklärare, för inte kan man säga att de är inkompetenta. Och ändå kräver facket mer lön även till dem, samt mindre arbete.

När skall elevens intresse att få en matematikprodukt av hög kvalitet omhändertagas?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s