SvD fångar upp fragment från studien ”Det som inte mäts finns inte” och fokuserar på att resultat i studien visar att klasstorlek inte har någon betydelse för minskning av andelen underkända elever.
Om du missat artikeln i SvD hittar du den här.
Tyvärr utvecklar inte SvD resonemanget vidare och tar in exempelvis studiens resultat som visar att det är kvaliteten på lärarna som är grundorsaken till att det inte finns någon mening med mindre klasser.
Resultaten från OECD och Pisaansvarige Andreas Schleicher stödjer rapportskrivaren Mikael Flovén i att kvaliteten på lärarna är avgörande.
Det SvD missat är att en stor andel av matematiklärarna i Sverige är betydligt sämre än lärarna i svenska och engelska. Förhoppningsvis fångar någon upp dessa resultat och får igång debatten om hur Sverige skall byta ut de dåliga matematiklärarna mot bra. Några förslag gav Mikael Flovén redan i sin debattartikel i GP vilket du läser mer om här.
Ping: Socialdemokraterna förstår inte skolan | 4 RIL
Ping: Skolan har redan en ledarkris | 4 RIL