Nu har valrörelsen börjat helt utan omtanke om de elever som har underkänt


Varför kastar Svenskt Näringsliv in fakta som vid närmare granskning av DN visar sig vara medvetet eller omedvetet vinklad?

http://www.dn.se/ekonomi/pengarna-till-valfarden-gar-ofta-till-loner/

Naturligtvis vill lärarna ha högre lön.

Men hur hjälper det eleverna som har underkänt i ett eller fler ämnen?

På vilket sätt börjar en lärare bli bättre som lärare när den får löneförhöjning?

Är inte behovet hos eleverna med underkänt att få fler lärare som hjälper eller bättre lärare, alternativt en kombination?

Det är dags att ge de lärare som gör skillnad löneförhöjning och ingen löneförhöjning till övriga lärare!

2 svar till “Nu har valrörelsen börjat helt utan omtanke om de elever som har underkänt

  1. Och hur avgör man på ett sätt som är objektivt och uppfattas som rättvist vad som är en bra lärare?

    Ofta jobbar man väl numera i team. Vems blir då förtjänsten? Och hur stor del har engagerade elever och föräldrar i att elevresultat blir bra? Eller faktorer som personkemi och slumpen?

    Om de rätta drivkrafterna funnes, så kunde man åtminstone teoretiskt föreställa sig att en skola lokalt, internt, premierar lärare som gör positiv skillnad, därför att beslutsfattaren i den bästa av världar då sitter tillräckligt nära det som sker för att kunna bedöma det.

    Bara det ena kriteriet lär väl knappast räcka, närhet *eller* rätt drivkraft. Och saknas båda, vilket man får oroa sig för är fallet när beslutsfattare sitter långt ifrån skeendena (t.ex. vid förstatligande) och bara har (eller vill använda) trubbiga instrument som generellt höjda löner för en hel yrkeskår, så lär man få leta efter det verktyg som är minst dåligt, så grovt det är.

    Går man via höjda löner, så kan man åtminstone hoppas att det får duktiga lärare att dras till yrket och konkurrera ut sämre. Men det kan ju bli problematiskt med de anställningsstrukturer som ibland förekommer.

    Vet ett exempel på en lärare som en kommun hade stora problem med, men i princip bara kunde ha blivit av med om hon visat sig grovt olämplig att ha med barn att göra. Riktigt till den gränsen nådde hon nu inte, och satt kvar på formella meriter (den enda som haft det vid tillsättandet) och i kraft av lång tids anställning. Trots strömhopp från hennes kommunalt finansierade kurser. En förmildrande omständighet var att kommunen i gengäld knappt tillhandahöll resurser för henne att driva undervisningen på vettigt vis, men det hade inte räckt för att rädda situationen.

    • Helt rätt!
      Det är lärarens förtjänst, den lärare som är ansvarig för eleverna och som undervisar.
      Det betyder att varje elev skall ha en ansvarig lärare. Hur denne sedan vill arbeta för att nå målet godkänd elev är upp till läraren, dennes pedagogik och utstrålning. Det är inte hela arbetslag som undervisar i ett ämne utan en lärare, möjligen med någon extralärare. Det är därför lätt att koppla prestation till resultat.
      Och högre lön skall ge till den lärare som får eleven att nå minst godkänt. Inga generella löneökningar.
      När detta synsätt införs kommer du att se på dynamiska effekter väldigt snabbt!
      Och att bli av med lågpresterande lärare är naturligtvis ett problem, precis som det är svårt att bli av med politiker och tjänstemän som är korrupta allmänt odugliga. Men första steget är att sätta dem i ett rum långt från elever, med bibehållen lön, den berömda gubbhyllan men nu blir det mer jämställt eftersom det är fler kvinnor i grundskolan. De skall stämpla in varje morgon, få andra uppgifter som de kan utföra, hjälpas till annan karriär eller sitta på en plats tills de slutar självmant.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s